“ARTIKLAR I LERA” – startar med vernissage lördag 22 oktober kl 13 – pågår till 6 nov.
Plats Kulturhuset Komedianten, Varberg (Facebook-event)
- Vittraskolan, Halmstad kommun, åk 1, 2 och 3
- Bläshammar skola, Varbergs kommun, åk 2 och 3
- Unnaryds skolan, Hylte kommun, åk 4,5 och 6
- Påskbergsskolan, Varbergs kommun, åk 5 – 2 klasser
- Skogstorpsskolan, Falkenbergs kommun, åk 7 – 2 klasser
- Älvsåkersskolan, Kungsbacka kommun, åk 7 – 2 klasser
- Håstenskolan, Varbergs kommun, åk 8
- Maria Ericson, Teaterchef och projektansvarig pedagog
- Jenny Sernholt, Producent och kontaktperson
- Mehalya Chamaleh, Dramapedagog och animatör
- Åsa Lieberath, Scenograf och skolteaterpedagog
- Dan Söderqvist, Musiker och ljudkonstnär
- Gösta Öborn, Kultur- och världsarvspedagog
Teater Hallands idé är att sammanföra teaterns olika yrkesprofessioner och lyfta in dem och samverka med skolans pedagogik. Många av teaterns olika projekt anknyter till kulturrådets satsning på ”skapande skola”. Samtliga i teamet har genom olika bakgrunder och yrkesområden en bred erfarenheter av uttrycksformer såväl inom som utanför en teatern.
Världsarvet Grimeton Radiostation, Varberg (Facebook-event)
I år är det Mejrup Skole i Holstebro som möter Håstensskolan i Varberg.
- haiku, en japansk tradition med korta dikter på tre rader
- animerad film
- symboliska uttryckssätt och former
- ljud, musik, sång
- rörelser, koreografi
- leranimation och lerfigurer
- film och video
Teatrar, lärare och elever från flera länder har varit engagerade i teaterns olika skolprojekt: Sverige, Danmark, England, Island, Rumänien, Gaza och Frankrike. UNday sätter halländska barn i kontakt med (ev barn i olika delar av) världen. Under många år har Teater Halland arbetat med sitt uppdrag mot barn och unga kring demokrati, mångfald, frågor om mänskliga rättigheter och barns rättigheter.
Projektets hemsida www.unday.org. Utsändningen 2015 följdes av 86 olika länder. Frågor – kontakta oss på info@teaterhalland.se
– Tillsammans arbetar barn och vuxna i projektet, elever och lärare med teaterns konstnärer och pedagoger. Det är kunskapsinhämtning. Men vi tror också på att använda alla sinnen och teaterns olika möjligheter. Då blir det inte bara “på pappret” – något vi och skolorna “checkat” av – utan ger förhoppningsvis både elever och vuxna en mer varaktig o fördjupad förståelse kring dessa frågor. UNday-projektet har genom åren skapat möjligheter för halländska elever att samarbeta med barn i många länder, säger Maria Ericson.
– I år samarbetar elever vid Håstenskolan i Varberg med elever vid Mejrup skole i Holstebro, Danmark. Projektet har pågått under hösten, med Skype-samtal, processer kring årets tema Barnkonventionen, filmproduktion och musikworkshops etc. Tillsammans producerar eleverna årets live-streamade utsändning från Världsarvet Grimeton Radiostation på FN-dagen den 24 oktober kl 12.00 CEST, fortsätter Maria Ericson.