Elever gör lördagsvernissage för “Artiklar i lera” och sänder live på FN-dagen på måndag

facebook-omslag

“ARTIKLAR I LERA” – startar med vernissage lördag 22 oktober kl 13 – pågår till 6 nov.

Plats Kulturhuset Komedianten, Varberg (Facebook-event)

Lerutställningen där 350 halländska skolbarn har tolkat Barnkonventionen genom ett djupgående arbete under hösten i hela Halland. Projektet sätter halländska barn i förbindelse med varandra i regionen och världen.
MEDVERKANDE SKOLOR I PROJEKTET
  • Vittraskolan, Halmstad kommun, åk 1, 2 och 3
  • Bläshammar skola, Varbergs kommun, åk 2 och 3
  • Unnaryds skolan, Hylte kommun, åk 4,5 och 6
  • Påskbergsskolan, Varbergs kommun, åk 5 – 2 klasser
  • Skogstorpsskolan, Falkenbergs kommun, åk 7 – 2 klasser
  • Älvsåkersskolan, Kungsbacka kommun, åk 7 – 2 klasser
  • Håstenskolan, Varbergs kommun, åk 8
7 skolor – 5 kommuner – 15 klasser och ca 350 elever
Projektet är ur skolans perspektiv ämnesövergripande och varje skola och lärare har avgjort hur och till vilka ämnen de i huvudsak knyter projektet.
TEATER HALLANDS PEDAGOGISKA TEAM BESTÅR AV
  • Maria Ericson, Teaterchef och projektansvarig pedagog
  • Jenny Sernholt, Producent och kontaktperson
  • Mehalya Chamaleh, Dramapedagog och animatör
  • Åsa Lieberath, Scenograf och skolteaterpedagog
  • Dan Söderqvist, Musiker och ljudkonstnär
  • Gösta Öborn, Kultur- och världsarvspedagog

Teater Hallands idé är att sammanföra teaterns olika yrkesprofessioner och lyfta in dem och samverka med skolans pedagogik. Många av teaterns olika projekt anknyter till kulturrådets satsning på ”skapande skola”. Samtliga i teamet har genom olika bakgrunder och yrkesområden en bred erfarenheter av uttrycksformer såväl inom som utanför en teatern.


Pupils goeänder live på FN-dagen på månd
“UNday 2015 live event / childrens manifest” – barnen tar över världsarvet FN-dagen måndag 24 oktober kl 12 CEST
unday jord fyra fŠrger
Världsarvet Grimeton Radiostation
, Varberg (Facebook-event
)
I år är det Mejrup Skole i Holstebro som möter Håstensskolan i Varberg.
Teater Halland har inom ramen för UNdayprojektet under åren använt olika uttrycksformer med elever bl a:
  • haiku, en japansk tradition med korta dikter på tre rader
  • animerad film
  • symboliska uttryckssätt och former
  • ljud, musik, sång
  • rörelser, koreografi
  • leranimation och lerfigurer
  • film och video

Teatrar, lärare och elever från flera länder har varit engagerade i teaterns olika skolprojekt: Sverige, Danmark, England, Island, Rumänien, Gaza och Frankrike. UNday sätter halländska barn i kontakt med (ev barn i olika delar av) världen. Under många år har Teater Halland arbetat med sitt uppdrag mot barn och unga kring demokrati, mångfald, frågor om mänskliga rättigheter och barns rättigheter.

Projektets hemsida www.unday.org. Utsändningen 2015 följdes av 86 olika länder. Frågor – kontakta oss på info@teaterhalland.se 


Kom till Grimeton och ät FN-dagsbakelse med barnen. Caféet är öppet.

TEATERCHEF MARIA ERICSON OM PROJEKTET:Maria-Ericson

– Tillsammans arbetar barn och vuxna i projektet, elever och lärare med teaterns konstnärer och pedagoger. Det är kunskapsinhämtning. Men vi tror också på att använda alla sinnen och teaterns olika möjligheter. Då blir det inte bara “på pappret” – något vi och skolorna “checkat” av – utan ger förhoppningsvis både elever och vuxna en mer varaktig o fördjupad förståelse kring dessa frågor. UNday-projektet har genom åren skapat möjligheter för halländska elever att samarbeta med barn i många länder, säger Maria Ericson.

– I år samarbetar elever vid Håstenskolan i Varberg med elever vid Mejrup skole i Holstebro, Danmark. Projektet har pågått under hösten, med Skype-samtal, processer kring årets tema Barnkonventionen, filmproduktion och musikworkshops etc. Tillsammans producerar eleverna årets live-streamade utsändning från Världsarvet Grimeton Radiostation på FN-dagen den 24 oktober kl 12.00 CEST, fortsätter Maria Ericson.

This entry was posted in Okategoriserade. Bookmark the permalink.

Leave a comment